Basisbereiding van peulvruchten

Het koken met gedroogde peulvruchten lijkt lastig, maar is eigenlijk heel gemakkelijk. Het is vooral een kwestie van plannen.
Kook wat extra en vries dit in. Handig, want zo heb je altijd een voorraadje.

Gedroogde peulvruchten zijn natuurproducten.  Gedroogde peulvruchten kunnen het beste koel, droog, donker en goed verpakt bewaard worden. Ze horen gaaf, onbeschimmeld en niet muf te zijn. Onder invloed van licht, vocht en warmte kunnen peulvruchten gaan kiemen of schimmelen.

 

Zorg er altijd voor dat peulvruchten voor het weken een keer schoon gespoeld worden. Wil je snel weken of heb je de tijd; kies voor warm of koud water. Afhankelijk van het seizoen moet je soms wat langer weken. Linzen hoeven niet te worden geweekt. Na ruim een jaar wordt de schil wat harder en gedroogde peulvruchten moeten dan langer geweekt en gekookt worden. Ook spliterwten hoeven niet te worden geweekt.

 

Controleer regelmatig tijdens het koken de gaarheid. Bij sommige peulvruchten ontstaat er eiwitschuim, net als bij erwtensoep. Schep dit er met een schuimspaan af. Heb je extra gekookt, dat kun je gerust invriezen met een gedeelte van het kookvocht.

 

Hieronder staat in de tabel de gemiddelde weektijd en de kooktijd omschreven. Ook de bewaartijd na het koken van de peulvruchten

het bereiden van peulvruchten
  • Ontzettend gezond
  • Lang houdbaar
  • Meer variatie
  • Je bepaalt zelf je portie
  • Geen zout toegevoegd

Peulvruchten zijn gezond

Peulvruchten zijn hele kleine voedzame vitaminebommetjes die onderdeel zijn van een gezond voedingspatroon. Ze zijn vezelrijk, bevatten plantaardige eiwitten en diverse vitamines.

 

Doordat het eiwit uit de peulvrucht een volwaardig eiwit is, is een peulvrucht een uitstekende vleesvervanger. Met 75 gram peulvruchten vervang je 100 gram vlees. Niet alleen veel milieubewuster maar ook diervriendelijker. Volwaardige eiwitten hebben een hoge biologische waarde waaruit het lichaam veel van zijn benodigde eigen eiwitten kan opbouwen. Naast deze volwaardige eiwitten bevatten peulvruchten ook langzame koolhydraten waardoor je bloedsuiker niet snel stijgt, te veel pieken in je bloedsuiker is niet gezond. Een te veel aan snelle koolhydraten leidt juist tot overgewicht, een te hoog cholesterolgehalte en een te hoge bloeddruk. Het leidt op den duur tot diabetes type 2, wat tegenwoordig als welvaartsziekte nummer 1 wordt gezien.

 

In langzame koolhydraten zitten veel vezels die niet alleen de bloedsuikerpieken verminderen maar je ook een langer verzadigd gevoel geven waardoor je slechte tussendoortjes laat staan. Daarnaast zijn peulvruchten vetarm, bevatten weinig calorieën en zitten boordevol mineralen. Denk hierbij aan ijzer, magnesium, kalium en fosfor. Ook bevatten peulvruchten veel B vitamines waaronder B1 en B6.

Vraag of kooktip?
Laat het ons weten
Stel direct uw vraag
Menu Sluiten