- ZO EET JE MAKKELIJK MEER PEULVRUCHTEN -

 

- SUPERFOOD VOOR DE TOEKOMST -

Veel proteïnen, veel vezels, glutenvrij, veel vitaminen, mineralen en anti-oxidanten

 

- GOOD LIFE STARTS WITH GOOD FOOD -

ONTDEK ALLE RECEPTEN MET GEDROOGDE ERWTEN, BONEN OF LINZEN

– Peulvruchten, lekker, gezond & gedroogd –

Erwten, bonen en linzen vallen onder de verzamelnaam peulvruchten. Peulvruchten bestaan uit twee vruchtbladen waarin zaden groeien van de vlinderbloemfamilie. Gedroogde peulvruchten zijn veel langer houdbaar dan peulvruchten uit pot of blik, maar net zo gezond als verse peulvruchten.

Peulvruchten zijn lekker:

Gedroogde peulvruchten zijn ontzettend lekker. Zelf geweekte en gekookte peulvruchten behouden hun bite, zijn beter van smaak en zijn een bron van voedingswaarde.

Gedroogde peulvruchten zijn niet alleen beter van smaak, je kan er ontzettend veel kanten mee op. Gedroogde peulvruchten passen in veel meer recepten dan peulvruchten uit pot of blik. Ze kunnen namelijk ook in zoete desserts, in smoothies of als broodbeleg worden verwerkt. Er zijn ontzettend veel verschillende soorten peulvruchten met allemaal hun eigen bite, kleur en smaak waardoor de diversiteit aan recepten nog groter wordt.

Bekijk hier alle recepten.

  Ontzettend gezond

  Lang houdbaar

  Meer variatie

  Je bepaalt zelf je portie

  Geen zout toegevoegd

Peulvruchten zijn gezond:

Peulvruchten zijn hele kleine voedzame vitaminebommetjes die onderdeel zijn van een gezond voedingspatroon. Ze zijn vezelrijk, bevatten plantaardige eiwitten en diverse vitamines.

Doordat het eiwit uit de peulvrucht een volwaardig eiwit is, is een peulvrucht een uitstekende vleesvervanger. Met 75 gram peulvruchten vervang je 100 gram vlees. Niet alleen veel milieubewuster maar ook diervriendelijker. Volwaardige eiwitten hebben een hoge biologische waarde waaruit het lichaam veel van zijn benodigde eigen eiwitten kan opbouwen. Naast deze volwaardige eiwitten bevatten peulvruchten ook langzame koolhydraten waardoor je bloedsuiker niet snel stijgt, te veel pieken in je bloedsuiker is niet gezond. Een te veel aan snelle koolhydraten leidt juist tot overgewicht, een te hoog cholesterolgehalte en een te hoge bloeddruk. Het leidt op den duur tot diabetes type 2, wat tegenwoordig als welvaartsziekte nummer 1 wordt gezien.

In langzame koolhydraten zitten veel vezels die niet alleen de bloedsuikerpieken verminderen maar je ook een langer verzadigd gevoel geven waardoor je slechte tussendoortjes laat staan. Daarnaast zijn peulvruchten vetarm, bevatten weinig calorieën en zitten boordevol mineralen. Denk hierbij aan ijzer, magnesium, kalium en fosfor. Ook bevatten peulvruchten veel B vitamines waaronder B1 en B6.

Gedroogde peulvruchten:

Gedroogde peulvruchten hebben naast dat ze ontzettend gezond zijn nog vier grote voordelen: ze blijven langer houdbaar, er is meer variatie, je bepaalt zelf hoeveel je gebruikt en er is geen zout toegevoegd.

Gedroogde peulvruchten zijn perfect om als voorraad in huis te hebben want ze blijven een jaar lang goed, mits ze op een koele, donkere en droge plek liggen. Met de gedroogde variant kan je zelf bepalen hoeveel je gebruikt waardoor je nooit te veel of te weinig kookt. Daarnaast zijn gedroogde peulvruchten duurzaam en milieubewust. De teelt van peulvruchten is veel minder milieubelastend en de opbrengst van landbouwgrond is vele malen hoger in vergelijking met veeteelt. Ook de verwerking, transport en opslag van gedroogde peulvruchten is duurzaam want de peulvruchten worden in bulk vervoerd en blijven zonder koeling lang houdbaar.

Daarnaast zijn gedroogde peulvruchten ook erg duurzaam voor de portemonnee want ze zijn spotgoedkoop.