Gevarieerd weekmenu met erwten, bonen of linzen

Gevarieerd weekmenu met erwten, bonen of linzen

Peulvruchten als onderdeel van een gevarieerd weekmenu

Boodschappen doen in de Nederlandse supermarkten is geen straf want wat is er een groot aanbod! Toch worden er vaak dezelfde producten gekocht en dezelfde gerechten mee bereid. Terwijl je met wat kleine aanpassingen al heel veel variatie in je eetpatroon kunt aanbrengen. Dat is niet alleen lekker maar ook nog eens heel gezond! Peulvruchten kun je perfect opnemen in een gevarieerd eetpatroon. Je kunt er niet alleen mee koken maar ook mee bakken en lekkere snacks mee maken. In deze blog lees je hoe je eenvoudig peulvruchten in je eetpatroon kunt integreren.

Hoe kun je vaker peulvruchten verwerken in je eetpatroon?

Het is misschien even wennen: de meeste peulvruchten vergen wat voorbereiding. Moeilijk is het allemaal niet maar je hebt er even wat tijd voor nodig. Tip 1 is dus om vooral goed te kijken naar wat je de komende dagen wil eten zodat je alvast peulvruchten kunt weken en kunt voorkoken. Week en kook gewoon het hele pak in één keer: het blijft in de koelkast 2-3 dagen goed en in de vriezer wel 3 maanden. Zo ben je altijd voorbereid. Een andere tip is om eens aan peulvruchten te denken als vervanger voor vlees. Eet jij meestal spaghetti met gehaktsaus? Probeer dan eens deze variant met linzensaus. Zo krijg je meer groenten binnen en het is minder belastend voor het milieu. Of gebruik linzen in plaats van spekreepjes in een salade. Tenslotte nog een derde tip om peulvruchten te verwerken in een gevarieerd eetpatroon: eet peulvruchten tijdens de lunch. Vul een lekkere wrap met bonen, maak hummus van kikkererwten of maak linzensoep!

3 redenen waarom je vaker peulvruchten zou moeten eten

Eigenlijk heb je geen redenen nodig om vaker peulvruchten te eten. Ze zijn namelijk ontzettend lekker en veelzijdig! Maar om je toch nog wat meer te overtuigen zetten we de 3 belangrijkste voor je op een rij:

  1. Peulvruchten bevatten veel eiwitten en voedingsvezels. Die hebben we nodig als bouwstenen voor ons lichaam.
  2. Ze zijn goed voor je darmen en verlagen het gehalte aan ongezond cholesterol in het bloed. Door peulvruchten te integreren in je weekmenu draag je dus bij aan een goede gezondheid.
  3. Peulvruchten zijn duurzaam en daarmee belasten ze het milieu een stuk minder dan bijvoorbeeld dierlijke eiwitten. Alle reden dus om vaker vlees te vervangen voor peulvruchten.

Mealpreppen met peulvruchten voor het weekmenu

Je las het hiervoor al, je kunt peulvruchten veel vaker eten dan alleen in de chili con of sin carne. Natuurlijk is het heerlijk om ze in je maaltijd te verwerken maar denk ook eens aan een snack. Door je menu te plannen voor de hele week oftewel door te mealpreppen kun je ervoor zorgen dat peulvruchten regelmatig terugkomen in je maaltijden en tussendoortjes.

Wat komt er met peulvruchten op tafel?

Bedenk van tevoren wat je allemaal met peulvruchten wil maken. Misschien wil je deze week minder vlees eten dus kies bijvoorbeeld voor een frisse pastasalade met feta en kidneybonen in plaats van kip. Wanneer je tijdens je lunch ook groenten wil eten dan kan dat perfect met peulvruchten! Een salade met alleen maar rauwkost is lekker maar na een half uur ben je alweer toe aan de volgende maaltijd. Vul je rauwkost aan met peulvruchten en je bent langer verzadigd. En kijk ook eens welke snackmomenten er aankomen. Misschien ga je een woensdagmiddag lekker met de kids knutselen. Een grote schaal popcorn is altijd goed. Of lekkere dips voor bij de borrel.

Weken en voorkoken

Als je weet wat er die week allemaal op de planning staat dan kun je een vast moment prikken om dat voor te bereiden. Bijvoorbeeld als je net de wekelijkse boodschappen in huis hebt gehaald. Dan week je de peulvruchten die je nodig hebt maar gooi gewoon de hele zak in een kom water en kook het in één keer. Als je het dan invriest, heb je altijd peulvruchten bij de hand voor elk moment en dus ook voor een spontane maaltijd als het mealpreppen nog niet zo’n gewoonte is!

Menu Sluiten