Het bereiden van erwten, bonen en linzen

Het bereiden van erwten, bonen en linzen

Het bereiden van gedroogde peulvruchten lastig? Niet met deze tips!

Kies jij voor gedroogde peulvruchten of peulvruchten uit blik wanneer ze op het menu staan? Waarschijnlijk kies je, in het geval van bonen of kikkererwten, voor het laatste. Het is ook makkelijk, je trekt een blik open, hebt geen garingstijd en binnen no time staat er een maaltijd op tafel. Misschien denk je dat het bereiden van gedroogde peulvruchten lastig is. Maar niet met deze tips! Bovendien zit er geen zout in, bepaal je zelf de hoeveelheid en als het eenmaal in je schema zit, grijp je nooit meer mis.

Peulvruchten in de voorraadkast

De eerste tip: zorg dat je altijd peulvruchten in je voorraadkast hebt. Linzen voor een snelle maaltijd, bonen voor een heerlijke burger en erwten voor soep of salade. Peulvruchten blijven op een koele droge plaats een jaar lang goed maar als je eenmaal de smaak te pakken hebt, zullen ze zeker niet zolang blijven liggen! Door standaard wat verschillende soorten in huis te hebben, kun je eindeloos variëren en je favoriete peulvruchten combineren met seizoensgroenten voor lekkere gerechten.

Hoeveel peulvruchten heb je nodig per persoon?

Gedroogde peulvruchten moet je laten weken. Afhankelijk van de soort en de temperatuur van het water moet je rekenen op 1 tot 8 uur. Tijdens het weken en koken nemen peulvruchten water op waardoor je uiteindelijk meer gewicht overhoudt. En het hangt af van het soort gerecht. Voor een bijgerecht heb je minder nodig. Maar in principe maakt het niet uit want als je eenmaal peulvruchten gaat laten weken, kun je net zo goed een voorraadje aanleggen. Daarover straks meer. In onderstaand overzicht kun je zien hoe lang je verschillende soorten peulvruchten moet weken, wat de kooktijd is en hoeveel je er per persoon van nodig hebt.

Soort Weektijd Kooktijd Hoeveel per persoon
Bruine bonen 8 uur 45 minuten 75 – 100 g
Witte bonen 8 uur 40 minuten 75 – 100 g
Rode bonen 8 uur 45 minuten 75 – 100 g
Krombekbonen 8 uur 60 minuten 75 – 100 g
Friese woudbonen 8 uur 60 minuten 75 – 100 g
Groene erwten 8 uur 35 minuten 75 – 100 g
Kapucijners 8 uur 30 minuten 75 – 100 g
Kikkererwten 8 uur 35 minuten 75 – 100 g
Spliterwten 8 uur 45 minuten 75 – 100 g
Grauwe erwten 8 uur 45 minuten 75 – 100 g
Rode linzen 5 minuten 75 – 100 g
Groene linzen 12 minuten 75 – 100 g
Linzenmix 12 minuten 75 – 100 g

De ultieme tip met peulvruchten is natuurlijk dat je ze op tijd laat weken en eventueel voorkookt. Na het koken, kun je ze invriezen of een aantal dagen bewaren in de koelkast. Wanneer je een vast moment per week kiest, grijp je nooit meer mis en kun je aan de slag met de lekkerste gerechten. Van vegan tot vleesgerechten, er is voor ieder wat wils. Zet dus een wekelijkse reminder in je agenda, zorg voor een paar grote weckpotten en zet ze in het zicht in je keuken. Zo ziet het er nog leuk uit ook als je de peulvruchten gaat weken!

Altijd een voorraadje verse peulvruchten

Hoe zorg je er nou voor dat je nooit misgrijpt wanneer je een gerecht met peulvruchten wilt maken? Het bereiden van peulvruchten is niet moeilijk maar het vraagt wel wat voorbereiding en planning. Onze tip is om een vast moment in de week te kiezen om een voorraadje verse peulvruchten te laten weken. Doe dit bijvoorbeeld direct als je de wekelijkse boodschappen hebt gehaald of een vaste avond in de week. De meeste peulvruchten moeten 8 uur weken dus je kunt ze ’s ochtends afspoelen en laten weken of ’s avonds en dan een nacht laten staan. Vervolgens kook je ze dus daar moet je ’s ochtends wel tijd voor hebben. Eenmaal gekookt, blijven ze een paar dagen goed in de koelkast en in de vriezer met wat kookvocht wel 3 maanden! Kook bonen, erwten en linzen wel met wat zout voor een nog betere smaak.

Wat kun je met peulvruchten?

Nu je weet hoe je ervoor kunt zorgen dat je niet meer misgrijpt wanneer je verse peulvruchten wilt eten, komt het leukste gedeelte: wat kun je ermee?

  • Peulvruchten zijn ideaal als vulling om zo een gerecht meer body te geven. Het is niet alleen lekker maar ook nog eens heel gezond. Denk eens aan een handje linzen door de salade, een heerlijke hummus op basis van kikkererwten of door de soep. Op 13 mei is het wereld hummus dag, een mooie gelegenheid om jouw favoriete hummus te maken!
  • Vervanger van vlees: in een wereld waarin duurzaamheid steeds belangrijker wordt, is een alternatief voor vlees zeer welkom. Peulvruchten bevatten veel eiwitten, vitamines en mineralen en de milieubelasting is laag. Ze zijn daardoor ideaal als vleesvervanger. Bovendien hebben ze een stevige structuur waardoor je er bijvoorbeeld ook burgers van kunt maken.
  • Meel van bonen en kikkererwten kan ook gebruikt worden om mee te bakken. Zo vervang je een deel van de snelle koolhydraten van bijvoorbeeld witte bloem door langzame, gezondere koolhydraten.

Daarnaast zijn er ontzettend veel lekkere gerechten te maken met peulvruchten. Van soepen tot salades, van cake tot hapjes en stoofgerechten. Kijk bij onze recepten voor nog meer inspiratie.

Menu Sluiten