Lekkere start van het voorjaar
Linzensalade met geitenkaas en ei

Lekkere start van het voorjaar

Linzensalade met geitenkaas en ei

Weg met die winterdip, hallo voorjaar!

Als er iets is waar wij gek op zijn, dan is het wel het voorjaar. Hoe fijn is het dat de bloemetjes weer bloeien, de vogeltjes weer fluiten en de temperaturen weer omhooggaan. Maart was al heerlijk met het meest aantal zonuren sinds een lange tijd, nu hopen dat april ook zo goed voor ons is.

Ga voor gezond in het voorjaar

In het voorjaar wordt er ook vaak weer gekeken naar hoe we gezonder kunnen eten, het is tenslotte bijna zomer en dan wil je dat je comfortabel bent in je lichaam. Weet dat dit voor iedereen anders is, maar dat je door gezond eten en veel bewegen sowieso lekkerder in je vel gaat zitten. Dus “weg met die winterdip en hallo voorjaar!”

Gezond gewicht verliezen

We draaien er niet omheen, peulvruchten zijn een gezonde en voedzame toevoeging aan jouw eetpatroon. Peulvruchten zitten namelijk boordevol eiwitten en vezels en laten dat nu net de ingrediënten zijn die jij nodig hebt om af te vallen. Hoe dat zit? Om eiwitten te verteren, moet jouw lichaam hard werken en vezels geven volume waardoor je sneller verzadigd raakt en dus minder trek hebt, minder eet en daardoor beter voor jezelf zorgt.

Gezonde peulvruchten

Afvallen met peulvruchten

Dat je dus gewicht kunt verliezen door het eten van peulvruchten is geen fabeltje. Sterker nog, het nuttigen van een portie bonen, erwten, kikkererwten of linzen kan leiden tot gewichtsafname. Door elke dag 130 gram peulvruchten toe te voegen aan jouw eetpatroon, kun je in 6 weken tijd 340 gram blijvend gewicht verliezen en went jouw lichaam aan het volle gevoel.

Val af met Peulvruchten

Slimme gerechten vol peulvruchten

Dat we dus meer peulvruchten moeten eten om af te vallen is sowieso een feit. Nu eten we gemiddeld nog geen 10 gram per week aan peulvruchten. Bouw het langzaam op en ga voor een verzadigd gevoel. Het voedingscentrum adviseert dan ook om wekelijks een peulvruchtenmaaltijd toe te voegen aan je eetpatroon. Het is namelijk ook bewezen dat peulvruchten erbij helpen je cholesterol te verlagen wat weer goed is voor hart- en bloedvaten.

 

Slim koken met peulvruchten

Verbeter je stoelgang

Hoe vaak heb jij last van verstopping, een opgeblazen gevoel of buikkramp? Wij Nederlanders hebben daar vaak last van, maar durven niet te praten over poepen, number two of de grote boodschap. Eigenlijk is dat onzin, want door erover te praten krijg je goed advies en fijne tips om deze ongemakken te voorkomen en zelfs te genezen. Door meer vezels toe te voegen aan jouw maaltijden, en dan het liefst tussen de 30 en 40 gram per dag, ga je merken dat jouw stoelgang verbeterd.

 

 

Stoelgang verbeteren

Geniet van het voorjaar met Peulvruchten

Een gezonde maaltijd is niet voor iedereen vanzelfsprekend, fastfood en ongezonde dingen zijn vaak goedkoper, maar vaak heb je spijt achteraf, want je voelt je opgeblazen. Hierdoor krijg je niet echt het gevoel dat je ‘goed’ bezig bent. Het eten van peulvruchten is helemaal niet zo duur en in combinatie met de groenten van het seizoen kun je echt heerlijke voorjaarsrecepten klaarmaken. En van peulvruchten heb je minder nodig om je dagelijkse hoeveelheid eiwitten binnen te krijgen. Daarbij is het goedkoper dan vlees én je krijgt meer goede voedingsstoffen binnen.

De voordelen van peulvruchten op een rij:

  • Echte eiwitbommen;
  • Boordevol vezels;
  • Je raakt snel verzadigd en dus minder honger;
  • Voordelig in aanschaf;
  • Goed voor je darmen;
  • Lief voor je stoelgang.

Bewezen is dus dat je door het eten van peulvruchten een gezonder lijf krijgt op alle fronten. Ga lekker aan de slag met de lekkerste voorjaarsrecepten met peulvruchten.

Wil jij meer weten over de gezondheid van peulvruchten en ga jij graag goed van start in het voorjaar? Of heb jij een toevoeging op dit artikel wat wij zijn vergeten? Stuur ons gerust een bericht.

menu-bars menu-close Menu Sluiten
-->